©2021 Praktijk Petra Deij Webdesign door Snugger

Neem contact op

    Naam & achternaam

    E-mail

    Telefoonnummer

    Bericht



    Supervisie, leertherapie en leersupervisie

    Supervisie, leertherapie & leersupervisie

    Supervisie

    De relatie tussen supervisor en supervisant is een leerrelatie waarbij het leerproces en de ontwikkeling van de supervisant centraal staan.

    Leertherapie

    In Nederland is het voor bepaalde beroepsopleidingen en psychotherapieverenigingen verplicht om leertherapie te volgen.

    Supervisie

    De relatie tussen supervisor en supervisant is een leerrelatie waarbij het leerproces en de professionele ontwikkeling van de supervisant centraal staan. Als hulpverleners zetten wij onszelf in als instrument – maar hoe doe je dat en hoe kan je dit zo gevoelig mogelijk afstemmen op de cliënten en hun contexten, hun ervaringen, hun verhalen, met medeneming van jouw eigen context, ervaringen en verhalen?

    Leren kan moeilijk zijn en kwetsbaar voelen, daarom vind ik het belangrijk dat we in supervisie gezamenlijk een veilig kader creëren.  Als je bij mij in supervisie bent, word je aangemoedigd zowel casuïstiek als jezelf in te brengen. We onderzoeken en bespreken blokkades en belemmeringen in de behandeling, in de cliënt(en) én in jezelf. We bekijken wat je goed afgaat, waar je succesvol bent en hoe je dit in kunt zetten om te groeien en je over je eigen blokkades heen te helpen. Er is aandacht voor de ontwikkeling van je eigen stijl als hulpverlener en voor de dagelijkse werksituatie, voor successen en moeilijkheden.

    Hoewel supervisie veelal plaatsvindt in een proces, erken ik ook de behoefte aan ‘losse’ sessies, als je op een bepaald punt of met een bepaalde cliëntensituatie vastloopt. Dergelijke sessies tellen vaak ook mee in het traject van herregistratie. Het is mogelijk je aan te melden voor losse sessies.

    Supervisie kan individueel, in duo of groepsgewijs plaatsvinden. Ik ben erkend supervisor voor de NVRG, ICEEFT, de LVPW en de NVPA.

    Je kunt ook bij mij terecht voor leersupervisie, als je in opleiding bent om supervisor te worden. De werkwijze is dan hetzelfde: we kijken naar al wat er goed of belemmerend werkt in de werkrelaties waar je als supervisor i.o. mee te maken hebt.

    In september 2019 ben ik begonnen met een promotietraject aan de University of Bedfordshire in Engeland (Luton). Mijn onderzoek richt zich op de supervisierelatie zelf, op wat de supervisor en supervisant gezamenlijk, in co-constructie en in wederkerigheid, doen om een goede werkrelatie op te bouwen en te behouden. Mijn interesse in dit onderwerp is sinds de start van mijn promotie slechts toegenomen: des te meer ik me erin verdiep, des te interessanter en rijker het wordt: de wederkerigheid van leren.

    Leertherapie

    Leertherapie is bedoeld om aan de slag te gaan met bepaalde blokkades waar je regelmatig tegenaan loopt in je werk die te maken hebben met het zelf-van-de-therapeut. In Nederland is het voor bepaalde beroepsopleidingen en psychotherapieverenigingen verplicht om leertherapie te volgen, maar ook als dit niet (meer) verplicht is, kan het goed zijn om hier aandacht aan te besteden. Ik ben geregistreerd leertherapeut bij de NVRG, en dus is bij mij gevolgde leertherapie daarmee erkend voor diverse opleidingen. Leertherapie is in principe een individuele aangelegenheid en gericht op processen en mogelijke blokkades bij de professional-in-opleiding.  Maar leertherapie bij mij hoeft niet strikt individueel te blijven. Het is ook mogelijk om partner, ouders, broers en zussen of andere naasten deel uit te laten maken van het leertraject. Je kunt bij mij terecht voor een ‘verplichte’ serie, maar ook voor een aantal sessies, net wat nodig (b)lijkt om met een bepaalde blokkade aan de slag te gaan.

    Meer informatie ontvangen?

    Contact
    X